OS i Kina, Protester och Elden som slocknat

Jag är 23 år, inte märkvärt intresserad av sport, eller världspolitik.
Ändå kan tillochmed jag förstå att dessa protester och denna hetsjakt efter att bojkotta OS i Kina inte kommer att leda dit man vill.
Visst, situationen för det Kinesiska folket kanske uppmärksammas, men av vilken anledning. Jo för att det här handlar om sport, vilket är det singulära största folkintresset genom tiderna.
Ville man påvisa situationen i Kina så skulle man (media, politiker, enskilda folket) göra detta utan att ha ett evenemang liggandes i grunden för det hela. Ville man påvisa detta så skulle detta vara en vardaglig mediapunkt tillsammans med situationen i Afrika, Irak, och alla andra ställen som korruption och pengar har förstört folkets land och gjort det till en investering.

  OS är ett sportsevenemang som, om inte jag är underpåläst, inte ens hindrades utav världskrig. Idrottsmännen har som jobb att göra sitt bästa i dessa olika evenemang, för sitt eget engagemang och för sitt lands. Plötsligt kommer det människor med påvisande frågor om hur just denna person som idrottande deltagare i OS ska bojkotta situationen i Kina. Och då kommer vi tillbaka till den ständigt gapande tomma diskussionen om vad idrott har för samband med politik.
Ja, det är det man kan undra.
  Jag har inget svar på detta, för som sagt, jag är ju inte utbildad i världspolitik eller sportfantast. Vad jag dock inte har sett är några konkreta bevis såhär på rak arm att det skulle finnas några andra gemensamma nämnare än pengar.
Just de, pengar.

Men tillbaka till det egentliga ämnet då; De Olympiska Spelen, i just Kina.
I Aftonbladet läste jag för en stund sen att OS facklan har fått släckts flera gånger, nu senast i Paris, på grund av upproren på gatorna efter protester mot Kina.
"Kändisar" går ut och uppmanar folk att bojkotta OS på grund av Kinas situation. Media i olika länder uppmanar politiker, kungafamiljer etc. att bojkotta OS på grund av Kinas situation.

Har någon ställt dessa frågor;
Vad händer med folket i Kina om OS bojkottas och de pengar som slängts ut på detta evenemang går förlorade?
Vad händer om OS bojkottas av andra länder men Kina har OS iallafall?
Om OS går av stapeln som planerat, hur kommer dessa sportturister kunna gynna Kinas ekonomiska situation, samt hur skulle media kunna lägga upp sina sändningar för att ge reflektioner från folket där?
Hur kunde vi ha hjälpt Kina för årtionden sen?



Hursomhelst är min bestämda åsikt att vi inte borde bojkotta OS.

Något att fundera på, för min del, och för er del.
Om media och "kändisar" inte hade blåst upp situationen i Kina iochmed OS, hade jag fortfarande haft en åsikt om Kina?


Säg nåt!
Postat av: H.E.R.T.I.G.I.N.N.A.N af Uppsala

du verkar själv vara en tjej som är nöjd med sig själv och inte som 1000 andra har behovet att trycka ned mig

2008-04-07 @ 23:18:27
URL: http://veckomagasinet.se
Postat av: sophie

du värkar vettig :) ha en bra dag

2008-04-08 @ 07:18:04
URL: http://ilikesophie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0