Dog whisperer

Cesar Millan; Hundviskaren

Mannen som berättar för världen att det är inte hundar som är farliga, eller korkade eller dumma; utan ägarna. Eller ja, inte korkade och så, men behöver ibland lite hjälp på traven.
Som lillmatte till min hund hemma hos mor o far så vet jag mycket väl att all stress inomhus och det tvångsmässiga lekandet beror på mig; det är jag som har tagit fram det i honom.
Att han är en border collie, vilket allså betyder att han är en brukshund som inte är i bruk, har också med det att göra.
Jag vet problemen med vår hund.
Jag vet problemen med mig, mamma och pappa.
Men det finns många som bara skyller på hunden.
Att hunden i sig är farlig, att hur den än skulle bli hanterad och utav vem som helst; skulle den ändå vara farlig.
Om så är fallet skulle man aldrig kunna rehabilitera en omhändertagen hund. En negligerad hund. En misshandlad hund. En övergaven hund.
Men så är ju inte fallet.
Jag tror att en del hundägare behöver ta ner sig själv från den här pedistalen av självgodhet. Att vi ska sluta ge hunden skulden för att den är skällig, vägrar bli rumsren eller attackerar andra hundar.




Nej, det var inte vad jag sa.
Jag sa inte att alla hundägare per defenition är korkade och opassande för att vara matte eller husse.
Jag säger inte heller att jag inte tycker om hundar som skäller som idioter, hoppar på en, råkar morra åt en ibland, ställer till hemma och drar i kopplet när man är på promenad.
Inte alls, för det skulle betyda att jag inte skulle tycka om min egen hund; och tro mig det gör ja.
Jag säger bara att vi har mycket kvar att lära. Jag får en "aha!" upplevelse av varje avsnitt som jag tittar på av detta underbara program -The dog whisperer
Tips och trix.
Och basfakta om hundar som jag inte hade någon aning om, och uppenbarligen inte personerna han hjälper heller.
   Det handlar om känslan att se att han har fattat vad våra bästa vänner behöver.
Att se han ta tio av sina hundar i alla möjliga raser och ta ut dem på en tur med inlinesen. Utan problem.

Han är en riktig inspirationskälla helt enkelt.
Om man vill ta en titt på hans hemsida så är länken HÄR


Min busunge är hopplös därför att jag är hopplös =)
Hur är erat förhållande till era djur?

Säg nåt!
Postat av: sandra

sv: självklart! jag tog den oxå av någon .. :P ;)

2008-07-21 @ 23:40:15
URL: http://sandranorman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0