Ännu sitter Tuvstarr och ser ner i vattnet..

Jag antar att det var en komplimang; min arbetskamrat kommenterade att jag blev mer och mer lik John Bauers "Prinsessan vid vattnet" för varje dag som går. De tycker att jag är lite fåfäng möjligtvis, men de får de tycka, jag är inte maskinoperatör 24 timmar om dygnet.

Tuvstarr.. som blir sittandes vid vattnet, fast vid sin egen spegelbild sökandes sitt förlorade hjärta.

Jag hade nästan glömt bort John Bauers illustrationer av "Bland tomtar och troll", en klassiker som väl inte undgått någon. och om det nu har gjort det, kanske ni skulle ta och kolla in svensk litteratur- konst- och myt historia.
Hans bilder är perfekta, och tidlösa, och uråldriga.



Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr.
Berättelse av Helge Kjellin.
Illustration John Bauer.






Han har även illustrerat många av våra asagudar.
Här Tor och Fenrir.
Älskar den här bilden.







Säg nåt!
Postat av: Johan

Jag har den boken, den är helt bra ju, har haft den sedan jag var liten....

2008-10-28 @ 08:50:59
Postat av: Tobias

svar: haha samma här, ÄLSKAR godis :P

2008-10-28 @ 13:20:19
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: anna

Vad gör du på fredag? Jag har möjlighet att vara ledig den dagen så tänkte se om du ville leka med mej då.. hade för mig att du är ledig fredagarna dessa veckor va?

2008-10-28 @ 14:47:42
URL: http://amatory.blogg.se/
Postat av: Gurudas

Hey. Nu fattade jag inte

2008-10-30 @ 19:07:14
URL: http://gurudas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0