Hjälp tack!

Jag har minne som en liten guldfisk, så jag tänkte att ni här kunde vara mig behjälplig att komma ihåg en sak!

Den 19 augusti kan man börja skriva upp sig till högskoleprovet som går av stapeln den 24 oktober. Jag har äntligen tänkt att få "tummen ur" och göra det där provet så att möjligheten sen finns att kunna plugga vidare, när jag hittar nån bra kurs.
Jag har kollat runt lite på studera.nu och det finns många bra kurser som man kan studera på distans! Och det är just det alternativet som får bli för min del. Jag har ett heltidsjobb och jag/vi klarar oss inte utan det. Det var ju egentligen meningen att jag skulle studera vidare efter nåt års arbete, det var så jag egentligen hade planerat. Jag glömde bort mig. Jag orkade inte, och nu går man slentrianmässigt till jobbet och tycker att man har ordnat livet ändå.
Men tankarna kommer krypande; jag vill mer, jag vill göra nåt annat... jag vill kunna mer. Man fastnar liksom i nuet.
Det är inget fel på det jobb jag har egentligen, med skifttillägg och OB-ersättning som jämnar upp de olika tiderna man får jobba, och när arbetskamraterna är så underbara som dom är. Men jag tror inte jag vill titta tillbaka när jag går i pension en dag, och känna mej stolt över att -om det finns nåt jag kan i den här världen så är det att hyvla plank. Jag skulle inte vara missnöjd, men inte heller tillfreds.
När jag fortfarande jobbade inne på kontoret så sa min chef till mig, att om man överhuvudtaget skulle kunna nå högre i karriären än så, så måste man ha högskolepoäng i ryggsäcken, man måste ha akademiskt underlag och en grund att stå på. Det är goda råd.... Att chefen sen tog ännu en outbildad maskinoperatör och tillsatte på min tjänst, med högre ansvar och högre lön är förstås inte dubbelmoral, det är nåt helt annat.... o_O 
Men jag är inte bitter *hehe*  Men man kan säga att man har lärt en eller två saker av att ha suttit en vända inne på en administrationsplats, inne på kontor. Saker och folk är inte vad de verkar vara, och det sämsta man kan göra när man sitter i botten, är att ha en egen åsikt och en egen idé om hur folk borde sammarbeta.
Och jag har lärt mig att om jag någonsin får en tjänst på kontor på nåt företag igen, är det dags att lägga naividiteten på hyllan.

Jag tappade tråden.
Högskoleprovet... Jag har gjort lite onlinetester från tidigare års HGS prov. Jag hatar prov som man inte kan plugga till, och det här är ju just ett sånt. totalt opluggbart. det bäst jag kan göra är att memorera hela svenska synonym-ordboken, läsa faktatexter och bli ett geni under natten... då ska de nog gå galant.

Wish me luck!

Säg nåt!
Postat av: Jonte

se till att inte längta för länge bara.. den är riktigt bra! depp är så jäkla duktig skådis också och är perfekt för rollen :)

2009-08-03 @ 23:22:41
URL: http://repeatmymusic.blogg.se/
Postat av: Evalena

Det kommer säkert gå bra om du nu får tummen ur , du har ju läs huvud något som jag aldrig har haft eller kommer att få men men jag är praktiskt lagd bara att inse..kram på dig

2009-08-03 @ 23:39:41
URL: http://elkarlsson.blogg.se/
Postat av: jb

gör övningsprov flera gånger, enda sättet att få känslan för det

2009-08-04 @ 18:40:57
URL: http://din-mma.blogspot.com/
Postat av: Linn

Hej på dig kusinen! Tänkvärt inlägg. Har aldrig gjort högskoleprovet, men jag tror som någon annan skrev att det är smart att göra övningsproven om och om igen. Och går det sen inte bra första gången, är det bara att försöka igen!



Jobb och karriär är förstås ett sätt att förverkliga sig själv och att utvecklas, men det finns ju så många andra sätt också. Jag har ett jobb jag gillar och som jag lägger ganska mycket tid på. Ibland så mycket att jag börjar fundera över vad jag egentligen vill med livet och vad jag vill se tillbaka på som pensionär...

2009-08-05 @ 23:01:50
URL: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0