Fanatism när den är som värst

Jag tror helt och hållet på att folk ska få tro på vad de vill, om de nu är kristna, muslimer, atheister, wicca, vadsomhelst. Men fanatism utan grundläggande bevis anser jag bara är skrämmande. var inne och läste en väns dagbok på en community, och han länkade till denna sida; http://duggmirror.com/comedy/100_Greatest_Quotes_from_fundamentalist_christian_chat_rooms/ som linkar 100 citat från kristna på olika forum etc. en del är bara löjliga och dumma, men en del riktigt vidriga kommentarer fanns där med, som riktigt fick det att vända sig inom mig.
Och nej, detta är inte just för att hänga ut kristna, bara fanatismen.

bara för skojs skull kommer här också en översättning på något annat i samma tema, true story.

Dr Laura Schlessingen är en känd radiopratare i U.S.A. som ger råd till personer som ringer in till programmet. För en tid sedan svarade hon en av dem som ringde med en hänvisning till 3 Mosebok 18:22, att homosexualitet är en styggelse som inte under några omständigheter kan accepteras. Här är en översättning av ett öppet brev till dr Laura, skrivet av en amerikansk medborgare vars namn är okänt.

"Kära Dr Laura

Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller Guds bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaper till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3 Mosebok 18:22 så är den saken färdigdiskuterad.
Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag skall följa några andra av Guds bud.

1) Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren
(3 Mosebok 1:9) Problemet är att grannarna klagar.

2) Jag önskar sälja min dotter som slav (2 Mosebok 21:7)
Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?

3) I 3 Mosebok 25:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikanare och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?

4) Jag har en granne som insisterar på att arbeta på sabbaten. 2 Mosebok 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

5) En av mina vänner menar att även om det är en vederstygglighet att äta skaldjur (3 Mosebok 11:10) så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?

6) I 3 Mosebok 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett visst svängrum i denna fråga?

7) De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3 Mosebok 19:27. Hur bör de straffas?

8) Jag har läst i 3 Mosebok 11:7-8 att jag inte skall röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?

9) Min morbror har en gård. Han syndar mot 3 Mosebok 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett sorts tyg (vanligen en blandning av bomull och polyester). Hon har dessutom den fula ovanan att svära mycket.
Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem? (3 Mosebok 24:10-16) Är det inte lika bra att bränna dem till döds på familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar? (3 Mosebok 20:14)

Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar, så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du ständigt påminner oss om att Guds ord är evigt och oföränderligt..."



själv är jag den där typiskt svenska som "tror på nåt", givetvis, men jag har läst delar av bibeln, har tänkt ta mig igenom hela någon gång, endast för jag tror att de flesta kristna inte har gjort just det. har även läst en del om wicca och paganlore, där moder jord är den riktiga faktorn.
har alltid vart väldigt intresserad av religon som hypotes och att se likheterna och skillnaderna mellan de olika.

Vad är eran syn på religon?

Säg nåt!
Postat av: Anna

Jag gillar det brevet... ska nog se till att följa moseboken.. låter som en trevlig del av bibeln om man följer den fanatiskt....
men nu fick du igång daniels hat ännu mer vilket gjort att han måste tracka mig som är kristen.... jag blir gaaaaaalen!!! =)

2008-01-29 @ 12:36:37
URL: http://amatory.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0