De där med läkare

Hörde de där på nyheterna idag om att det är olagligt att språktesta läkare som kommer hit och jobbar från ett annat EU-land; och att det ställer till problem.
No shit Sherlock!
Hur många gånger har man inte spottat och svurit över att man går från läkaren och fortfarande inte har en aning om vad tusan det är för fel på en, eller va de var meningen att de där medicinerna skulle vara bra till.
Förstå mig rätt. Jag är inte främlingsfientlig på nåt sätt. Jag dömer individer inte folkgrupper.
Men nån måtta måste de ju få va på eländet.

Förra hösten gick jag till vårdcentralen, för jag hade åkt på blåskatarr eller urinvägsinfektion (kom aldrig underfund med vilket de va men ja fick medicin iaf.), och lämnade prover.
Dagen därpå ringde en läkare till mig och skulle förklara att ja skulle få medicin.
Tyvärr kunde han inte uttala orden korrekt och många ord fick han ta på engelska; och jag fatta nada, verkligen ingenting. Jag mådde dåligt efteråt för jag var inte säker på om de var allvarlig eller inte.
Men men..
Inte ska de behöva kunna svenska för att jobba här inte.

För nåt år sen så fick jag åka till akuten för blindtarmen.
Efter ett bra tag så fick jag träffa en läkare, han klämma och känna lite och greja.
Frågade en massa konstiga frågor som säkert hade vart lätta att svara på om jag hade förstått nånting utav vad han sa.
Sista han frågade var om jag var hungrig... vadådå? ska du bjuda mej på middag eller?? tänkte jag.
Efter att han frågat om jag var hungrig på tio olika sätt så kunde jag halvt konstatera att han ville veta om jag hade några hungerkänslor och när jag åt senast.
Både jag och min stöttande kompis bröt ihop när han hade gått.
Men inte ska de behöva kunna svenska för att jobba här inte.

Jag tycker mäkta synd om alla gamla tanter och farbröder som springer till läkaren hela tiden; och som antagligen aldrig kommer att ordentligt fatta varför de äter alla dessa mediciner.
Och om läkarna inte kan ens språk, hur ska de då kunna förstå när man ska förklara hur man känner sig?
Jag fattar inte detta förbud. Ska de vara olagligt att kräva att man ska förstå den person som man lägger sitt liv och välbefinnande i händerna på??
Sverige i ett nötskal.
Helt sanslöst.
Ska man jobba i en allmän sektor ska man fanimej kunna svenska.



Säg nåt!
Postat av: Marieh

Håller verkligen med dig! Har själv haft en utländsk läkare som knappt kunde svenska och det gick typ inte att förstå henne!

2008-11-17 @ 22:07:26
URL: http://marieh.blogg.se/
Postat av: anna

Jag står bakom dig sofie.. har en jättebra läkare på kvinnokliniken.. men det känns lite olustigt bara när den person som ska gräva mellan mina ben och lägga den slutgiltiga domen om mitt barn lever eller inte, inte kan prata så jag förstår honom.



Han pratar och pratar och jag snappar upp ett ord här och ett ord där och läger ihop dem och hoppas på det bästa.. måste jag dit igen efter denna gång måste jag begära en ny läkare... kanske kan vara bra att veta varför jag ska dit igen hela tiden.. =)

2008-11-19 @ 20:45:10
URL: http://amatory.blogg.se/
Postat av: TeZ

Håller helt hållet med dig gumma, går jag till läkarn vill jag så klart veta vad jag får för svar om jag är sjuk eller ej. Har oxå råkat ut för att få en utlänging (mörk hyad bröt på sitt språk igenom finsk dialekt till taskig svenska) yippi!!!



LÄR ER SVENSKA OM NI SKA BO HÄR!!! OCH

LÅT OSS SJUNGA VÅR EGEN NATIONALSÅNG FÖR SJUTTON!!!



Kram och hej!

2008-11-22 @ 14:45:45
URL: http://temaswedenzeth.spaces.live.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0