Hederlig hemmalagad rödvinbärs gelé!

De icke-desperata hemmafruarna... Det var vad min kära make kallade mig och grannfrun för häromkvällen när vi stod där och talade över häcken (ja.. fortfarande trädgårdshäcken) om vinbär och äppelplockning och ogräsrensning.
Och ja, de kan nog stämma för jag kan inte alls finna några paraleller mellan mig och Eva Longoria.


Och nog blir jag mer och mer lik en hemmafru och gammeltant än en pingla och partytjej, men va gör de.
Huvudsaken är väl att man trivs i det man gör.
Och jag är inte rädd att sticka ut hakan och säga -Jag virkar minsann mormorsrutor nu, och gör hemmagjord gelé!


Och de var gelén vi skulle ta upp nu.
Steg för steg.
För kanske finns det någon mer ung snärta som gått och blivit gammeltant och vill prova att göra god rödvinbärsgelé, helt utan tillsatser eller konserveringsmedel!



Steg 1.



Gå till närmsta rödvinbärsbuske och börja plocka! Om busken inte står på din egen tomt, så fråga om lov först! De blir så mycket enklare så!
Observera! För att slippa ha i tillsatt pektin (det som får gelén att bli gelé liksom) bör bären plockas nymogna!! Ju mer de mognar desto mindre pektin i bären, och större risk för att gelén mer blir till en sörja i slutändan.
Kan säga att jag plockade i senaste laget, men de gick!
Mängd? Tja, beror på hur mycket man vill ha. Jag plockade ca 4 liter bär.



Steg 2.



Koka bären i 10 min.
Man behöver bara tillsätta nån knapp deciliter med vatten i grytan för att det inte ska koka torrt i början.
Bären behöver inte rensas från kvistar eller blad.
Rör om då och då, sådär litegrann ni vet.



Steg 3.


Fram med en saft-sil och börja sila.
Låna mormors eller köp en i affären för ca 100-lappen. Jag fick min av mor, och köpte ny silduk för en 20a.
I med bären i silduken och låt det rinna och droppa klart, var inte på och mosa runt en massa med bären, det sköter sig själv så ta en kaffe sålänge!



Steg 4.


Gör rent kastrullen, eller ta en annan, och häll i saften. Tillsätt 6dl socker för varje liter bärsaft. (så se till att mäta upp hur mycket saft du fått ut ur bären)
Jag fick knappt 1 liter saft på mina 4 liter bär, så jag hällde i ca 5½ dl socker. Med detta blev gelén lite syrligare än enligt recept (jag hade kunnat hälla i 6dl socker för att få den riktigt söta gelén min mor gör)
Koka i 10 minuter ( man kan koka upp till 20 min om man vill vara riktigt säker på att gelén ska bli fast, men ej mer än 20 minuter!)
Rör om så att inte sockret kokar fast, skumma av allt skum som dyker upp. Skummet är bakterier som kokar bort från saften. Använd en liten sil eller dylikt.



Steg 5.


Häll upp i frys-säkra behållare då denna gelé inte innehåller några konserveringsmedel så står det sig ca 4 veckor i kylskåp, och resten får frysas in för senare måltider!
Sätt på locket genast och låt svalna, sen in i kylskåp ett dygn. Sen kan man äta eller frysa in eller ge bort :)

Lätt som en plätt!

Effektiv tid med kokning och avrinning och upphällning tog det mig ca 1½ timme. bären kan ju ta den tid de tar att plocka!


De va allt från gammeltanten för denna gången!



Säg nåt!
Postat av: Syster Yster

Härligt

2011-08-01 @ 12:33:02
Postat av: ♣ B3tty - färgad av regnbågens alla färger ♣

Utan konstiga ingredienser, helt i min stil! :)



Förresten, vad heter teckensnittet i din header?

2011-08-02 @ 21:10:57
URL: http://www.b3tty.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0